Krachtige communicatie

Nietszeggend begin
In dit blog gaan we het een en ander uitleggen hoe geweldig het kan zijn om met je collega of klant van gedachten te wisselen zeg maar. Dus..

Waarschijnlijk weet je na het lezen van de intro nog steeds niet waar het over gaat. Gelukkig staat er een titel boven dit blog.
Krachtig taalgebruik dus. Daar gaat het over

Voorkom clichés
Het gebruik van clichéwoorden en zinnen is zo ingeburgerd dat we het vaak niet opmerken en zelf gebruiken. Toch is het belangrijk om in de communicatie duidelijk te zijn. Woorden als ‘Geweldig’ worden vaak gebruikt maar zeggen weinig over wat je er daadwerkelijk van vindt.
Ook maken we vaak een afspraak om ‘van gedachten te wisselen’. Maar het is niet duidelijk wat je gaat bespreken. Geef van tevoren duidelijk aan welk onderwerp je wilt bespreken of noem vast een gewenst resultaat.
Dat geldt ook als je ’het een en ander’ gaat bespreken. Ga je het nu hebben over de cavia van de buurman of wil je het hebben over salarisverhoging.
Probeer ook verkleinwoorden te vermijden. Een ‘probleempje’ moet even goed worden opgelost. Zo kan er over het woord ‘eventjes’ een groot meningsverschil ontstaan.
Als laatste je voicemail. ‘’Op dit moment kan ik u niet te woord staan’’. Dit lijkt me nogal duidelijk, anders had je waarschijnlijk wel opgenomen. Niet dat dit zo’n ramp is als je op deze manier je voicemail inspreekt, maar let erop dat je niet uit gewoonte dit soort dingen overneemt. Let goed op wat je wilt bereiken en stem hier je taalgebruik op af.

Taalgebruik als identiteit
Taalgebruik bepaalt je identiteit. De ander zal aan de hand van jouw taalgebruik bepalen wie of wat je bent en jullie verhouding hierop baseren. Zorg dus dat je taalgebruik strookt met wie je wilt zijn. Solide en degelijk taalgebruik geeft onbewust aan dat je staat voor wat je zegt.
Nietszeggend en ontwijkend taalgebruik geeft het tegenovergestelde aan.

Communicatie is mooi; het lost problemen op.
Communicatie is gevaarlijk; het maakt problemen.
Communicatie is verhelderend; het geeft je inzicht.

Wil jij de basis van communicatie leren kennen?
Bekijk onze communicatietraining of laat je informeren

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *